F:n valmentajat
Valmentajat: Juho Määttälä 050 5265789 juhomaattala@gmail.com
Matti Lehtimäki Antti Hämäläinen
Valmentajan toimenkuva: Suunnittelee ja ohjaa harjoitukset ja yhdessä joukkueenjohdon kanssa: Valmentajien lupaus: Lasten valmentajana lupaan olla… 1.Lapsilähtöinen Pidän aina mielessä lasten kiinnostuksen kohteet ja kuuntelen heitä. Kyse on siitä, mitä lapset haluavat ja tarvitsevat, ei siitä mitä aikuiset. 2.Kokonaisvaltainen Kehitän lapsia ensisijaisesti ihmisinä, ei vain urheilijoina. Tavoittelen psykososiaalisten taitojen ja pystyvyyden kehittämistä siinä missä fyysisten ominaisuuksienkin. 3.Mukaan ottava Otan mukaan huomioon kaiken tasoiset niin kykyjen kuin motivaationkin osalta. Samanlainen valmennus ei sovi kaikille. Tutustun lapsiin ja uskallan valmentaa heitä yksilöllisesti. 4.Hauskuutta ja turvaa järjestävä Lapset haluavat pitää hauskaa ja oppiakseen heillä täytyy olla turvallinen olo. Rakennan myönteisiä ihmissuhteita sekä hauskan ja välittävän ilmapiirin, jotka mahdollistavat lasten viihtymisen ja tuovat heidät aina harjoituksiin. 5.Urheilulliseen elämäntapaan kasvattava Vain pieni osa lapsista haluaa ja etenee huippu-urheilijaksi, mutta kaikilla on mahdollista kasvaa urheilulliseen elämäntapaan. Tämän arvokkaan perinnön haluan valmentajana antaa kaikille valmennettavilleni. 6.Monipuolisuuden opettaja En ylikorosta lajitaitoja, vaan annan mahdollisuuden monipuoliseen oppimiseen. Lapselle on tärkeää saada vahva pohja sekä motorisille taidoille että urheilun taktiselle ymmärrykselle yli lajirajojen. 7.Vanhemmat huomioon ottava Vanhemmat eivät ole vihollisia, vaan tärkeimpiä mahdollistajia. He haluavat lasten parasta, kuten minäkin. Kumppanuus on avainsana vanhempien kanssa toimimiseen. En voi tietää, mitä vanhemmilla on tarjota toimintaan, ellen keskustele heidän kanssaan. 8.Pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen Vien lapset oppimismatkalle. Matkan pääsää on hyvin mietitty määränpää ja matkan varrella lyhyen, keskimatkan ja pitkän tähtäimen tavoitteita. Hyvät suunnitelmat johdattavat matkalla eteenpäin, eikä harjoitteita ”vedetä hatusta”. Suunnittelun laiminlyönti on sama kuin suunnittelisi epäonnistuvansa. 9.Vaihtelun kautta opettava Oppiminen on monitahoinen prosessi, eikä se tapahdu hetkessä. Käytän monipuolisesti valmennus- ja opetusmenetelmiä, jotta kaikki urheilijat oppivat ja erilaisten taitojen oppiminen mahdollistuu. Erilaiset menetelmät täydentävät toisiaan ja auttavat pääsemään haluttuihin tuloksiin. 10.Sopivasti kilpailullinen Kilpailemisessa ei ole mitään väärää, kun se palvelee lapsen kehitystä. Rakennan kilpailut ja ilmapiirin niiden ympärillä lasten tarpeet huomioiden. Näin kilpailut ovat hauskoja ja samalla loistavia motivaattoreita. Voittaminen hinnalla millä hyvänsä -asenne ei kuulu toimintaani. |